Galerie & Musea

Het leek me een aardig idee om op mijn website ook aandacht schenken aan beeldende kunst en andere aspecten van vormgeving. Vandaar dat ik een virtuele galerie heb gecreëerd. Er wordt werk in geëxposeerd van kunstenaars die ik bewonder. Dit tentoonstellen gebeurt geheel belangeloos, wat betekent dat ik over de vermelde prijzen geen cent commissie ontvang – en dat die bedragen ook netto zijn, de laagst mogelijke dus. Ook in andere opzichten ben ik niet bij de verkoop van kunstwerken betrokken: het is de kunstenaar zelf die alles regelt. Ik stel alleen de ruimte, het portaal ter beschikking. Deze galerie wordt af en toe aangevuld met nieuw werk van steeds een andere professionele kunstenaar. Bovendien beschrijf ik minder bekende musea waarvan de permanente collectie of het gebouw zelf het bekijken waard zijn. Kunst met een kleine k is te zien op een aparte website die ik speciaal daarvoor heb gecreëerd. Klik op de banner hieronder om te kijken naar werken van gedreven hobbyschilders.

Museu Fundacion Juan March

In een 18e-eeuws pand op enkele stappen van het Plaza Mayor in Palma de Mallorca is een prachtig, klein museum gevestigd. Het bestaat sinds 1955 (met een uitbreiding in 2003) behoort aan een familiestichting die werd begonnen door de financier en grote kunstverzamelaar Juan March Ordinas. De collectie bestaat uit ongeveer zeventig werken van ruim vijftig Spaanse kunstenaars, bijna allemaal avant-gardisten van de 20e eeuw.

 

Juan Miró, De Parkiet (1937)

Antoni Clavé, Koning op paard (1957)

Equipo Crónica, de kleine kamer (1970)

José Guerrero, Crescientes Amarillo, 1970

Carmen Laffón, Sanlúcar de Barrameda, 1977

 

NEUE GALERIE GRAZ

Allerlei kunststromingen, vanaf de 19e eeuw en vooral uit de 20e, met ook enkele uit de 21e, zijn vertegenwoordigd in Neue Galerie die onderdeel vormt van een cultureel complex in het hart van Graz. Schilderijen en sculpturen van kunstenaars uit het eigen Oostenrijk (met voorop de in Graz geboren Wilhelm Thöry) domineren de collectie, maar creaties van buitenlanders zijn eveneens present, zoals van Roy Lichtenstein en Andy Warhol. Als locatie fungeert een groot gebouw, deels oud en monumentaal, deels modern, dat een oppervlak van tweeduizend vierkante meter heeft en via een ondergrondse entree kan worden betreden.

Alfred Wickenburg, Zelfbeeltenis (1921)

Wilhelm Thöry, Portret Gerda (1924)

Herbert Boeckl, Dominikaner II (1948)

Maria Lassnig, Stilleven met rood zelfportret (1969)

Günter Waldorf, Groot portret in het landschap (1979)

 

PHILADELPHIA MUSEUM OF ART

Een van Amerika’s grootste musea en tegelijk een van de honderd meest bezochte ter wereld troont op een lage heuvel aan het noordwestelijke eind van Philadelphia’s ‘Museum Mile’, namelijk het Philadelphia Museum of Art. Dit bezit een overrompelende collectie van zo’n dertigduizend kunstwerken verdeeld over ongeveer tweehonderd galerieën. Ongeveer twee derde van de verzameling komt uit Europa en Noord-Amerika, en omvat een tijdspanne van twintig eeuwen. Bepaald indrukwekkend zijn de aanwezige Franse impressionisten, met voorop Monet. Een groot, soms als controversieel ervaren uitbreidingsproject van Frank Gehry begint een beetje gestalte te krijgen, maar zal pas in 2028 geheel gereed zijn.

Edouard Manet, Le Bon Bock (1873)

Claude Monet, Watergezicht met zonsondergang (1875)

Camille Pisarro, Avenue de l’Opéra (1898)

Marcel Duchamp, Sonata (1911)

Joan Miró, Paard, pijp en rode bloem (1920)

 

THE BARNES FOUNDATION

Buiten het eigen Philadelphia en zeker Amerika hebben weinig mensen van dit museum gehoord, maar het is van wereldklasse. Dit dankzij een fantastische, door de zeer welgestelde Dr. Albert C. Barnes verzamelde collectie van o.a. impressionisten en hun opvolgers. De muren hangen helemaal vol met meesterwerken, waaronder 181 schilderijen van Renoir (grootste aantal ter wereld), 69 werken van Cézanne (idem), terwijl Matisse vertegenwoordigd is met 59 creaties en Picasso met 46. Ook Van Gogh, Modigliani en fameuze, 20e-eeuwse Amerikaanse kunstenaars ontbreken niet. Het is gewoon feest om dit museum te bezoeken.

Claude Monet, De atelierboot (1876)

Pierre-Auguste Renoir, Jonge moeder (1881)

Paul Cézanne, La Montagne Sainte-Victoire (1895)

Vincent van Gogh, Joseph-Etienne Roulin (1889)

William James Glackens, Race track (1909)

 

JULIA SWARTZ

Haar leven lang heeft Julia Swartz gewoond, gewerkt en – met tussenpozen – geschilderd in Lancaster County, Pennsylvania, dezelfde streek waar veel Amish verblijven. Als klein kind leende ze al olieverf van haar moeder. Eenmaal op school en daarna volgde ze cursussen en bezocht talrijke musea. Haar oeuvre is omvangrijk en frequent won ze er prijzen mee. Na rond de eeuwwisseling een oogziekte grotendeels overwonnen te hebben, stortte ze zich nog meer op het schilderen van vaak bloemen, haar tuin, landschappen en Amish elementen, terwijl ze bovendien knappe portretten maakte. Behalve met olieverf weet Julia met aquarelverf prachtige schilderijen te maken. Ik ontmoette de kunstenares in haar eigen galerie langs de hoofdstraat van het Amish dorp Intercourse, waar ze zowel originelen als perfecte prints exposeert en verkoopt. Haar website is www.juliaswartz.com.

Simple house, ciclee print

Gold finch, olieverf op doek

Sunflowers, ciclee print

Buggy row, ciclee print

Summer hydranges, olieverf op doek

KRANENBURGH

Een anders dan anders museum, dat is het in Bergen (NH) gesitueerde Kranenburgh. Zo kent deze ‘culturele buitenplaats’ geen permanente expositie van de eigen werken. Deze verschijnen alleen gedurende tijdelijke thematische tentoonstellingen. Die overigens buitengewoon boeiend en verzorgd plegen te zijn, zoals momenteel van Het Zalig Nietsdoen (tot 24 september). En waarbij vaak het eigen park betrokken wordt. Eveneens opvallend is de museumwinkel die in feite fungeert als een museumpje op zich. Want er hangen en staan tientallen te koop of te leen zijnde werken van Nederlandse kunstenaars. En het eigen restaurant (met terras) is een uitstekend lunchadres; met zijn tweetjes smullen van de gezamenlijke lunchschotel – die o.a. bestaat uit twee minisalades en, op echt goed brood, twee kroketten, gerookte zalm en oude kaas – is gewoon een genogen, helemaal met erbij een glas Cava van Jaume Serra.

Harrie Kuyten (1883-1952), Strand

Pauline Eecen (1925), De vluchteling

In de moderne museumvleugel, naast de villa

Henk van den Idsert, Corsicaanse dennen in Bergerbos (1986)

Kasper Niehaus (1889-1974), Idylle

YVES DEJARDIN

Veelzijdigheid kenmerkt de carrière en het werk van Yves Dejardin. Hij woont in de buurt van Poitiers, maar ik ontmoette hem tijdens een overzichtstentoonstelling (van zo’n honderd werken) in het Provençaalse wijndorp Cassis, waar hij bij herhaling heeft geschilderd. Yves ontving kunstopleidingen in zowel Marseille als Parijs, is drukker van huisuit, is meester-glasartiest, was jarenlang fotoredacteur van Le Point – en besloot op een gegeven moment om fulltime kunstenaar te worden. Zijn oeuvre bestaat uit o.a. knappe, soms ingekleurde pentekeningen met Chinese inkt, olieverfschilderijen en etsen. Yves’ werken verkoopt hij rechtstreeks, informatie via ydejardin@yahoo.fr.

De parkiet (38 x 35 cm, Chinese inkt en kleurkrijt)

Cap Canaille gezien vanuit de calanques (80 x 64 cm, olieverf op doek)

Ik geloof dat het regent (46 x 39 cm, Chinese inkt)

Zonsondergang op de Canaille (58 x 49 cm, Chinese inkt en kleurkrijt)

De kip (31 x 39 cm, Chinese inkt)

MUSEO CARMEN THYSSEN MÁLAGA

Hartje Málaga, in een vrij smalle voetgangersstraat, werd een deel van de indrukwekkende kunstcollectie ondergebracht die Carmen Thyssen-Bornemisza verzamelde. Het andere, grotere deel bevindt zich in het naar haar genoemde museum te Madrid. Als onderkomen in de Andalusische stad dienen een paleisachtig, 16e-eeuws pand en een daaraan gebouwde moderne vleugel. De over vier verdiepingen verspreide verzameling, die zo’n vijf eeuwen bestrijkt, bestaat uit schilderijen van Spaanse kunstenaars die heel wat prachtige impressies van hun eigen land hebben gecreëerd.

Francisco Pradilla Ortiz, Galicische wasvrouwen (1887)

Cecilio Pla y Gallardo (1859-1934), Spelend op het strand

Joaquín Sorolla y Batista, Rotsen van Jávea en de witte boot (1905)

Julio Vila y Prades, Valencianos (1908)

Enrique Martínez Cubells (1874-1951), Vissers die hun boot slepen

MUSEUM DER BILDENDEN KÜNSTE LEIPZIG

DSCN1225 (Small)Welgestelde verzamelaars van o.a. Franse kunst legden in Leipzig. samen met plaatselijke kooplieden, bankiers en uitgevers (sommigen vereeuwigd in een halmozaïek van 625.000 steentjes), DSCN1202 (Small)de basis voor een van Duitslands mooie museumcollecties, die van het Museum der Bildenden Künste. Dat geopend werd in 1848, en tegenwoordig onderkomen heeft in een groot, hoekig, modern complex met een zaaloppervlak van vijfduizend vierkante meter. Naast de permanente verzameling, die zo’n vijf eeuwen bestrijkt, inclusief werken van Hollandse en Vlaams meesters, worden tal van tijdelijke exposities georganiseerd.

 

Mus1Louis Valtat, Moeder en kind (1897)

DSCN1208 (Small)Max Klinger, Beethoven (1902)

DSCN1169 (Small)Leo Putz, Dame in boot (1910)

Mus2Robert Sterl, De steenbrekers (1911)

DSCN1219 (Small)Hans Purrmann, Sanary (1930)

 

MUSEO DE ARTE CONTEMPORANÉO (MACA)

Ma1 (Small)In wat ooit het oudste civiele gebouw van Alicante was, een voormalige, 17e eeuwse graanschuur, creëerde architect en kunstenaar Eusebio Sempere een mooi middelgroot museum gewijd aan moderne kunst. Inclusief die van hemzelf (het museum bezit zo’n vijfhonderd van zijn werken). De verzameling bestaat vrijwel uitsluitend uit schilderijen, sculpturen en andere objecten van Spaanse kunstenaars wat hem voor buitenlandse bezoekers nogal bijzonder maakt.

Ma3 (Small)Eduardo Arroyo, Le meilleur cheval du monde (1969)

Ma2 (Small)Eusebio Sempere, Organo (1971)

Ma6 (Small)José Manuel Broto, Celebración en el lago III (1985)

Ma4 (Small)Jorge Galindo, Dance hall (2002)

M10 (Small)Xavier Grau, Trinomino (2002)

 

scroll naar boven